Ny reiseblogg finner du her: blog.tarjei.net

Tilbake i Norge Reise

Posted by Tarjei Sunde 01 Sep, 2014 00:36:50

Da er vi tilbake I Norge. 5350 km tilbakelagt, og minst like mange opplevelser rikere :-) En del forsinket pga enorme nedbørsmengder i Danmark og Sverige der hovedveien var helt sperret. Les VG her.

HamburgTyskland

Posted by Tarjei Sunde 31 Aug, 2014 00:55:17

"One night in Hamburg"....ja, en overnatting som skulle gå greit ble ikke helt som planlagt. Hovedutfordringen ble, litt overraskende, lading av bil. Tesla's Supercharger var, som vi visste, sperret utenfor åpningstidene...og greit nok var nå det. Men når de hurtigladerne som Vattenfall og RWA hadde satt opp heller ikke fungerte, ble vi litt mer stresset. RWA sine ladepunkter var tross alt den "sikre" måten å lade på her i Hamburg, men når de har låst alle ladestasjonene inne på avsperrede parkeringsplasser er det jo helt sjanseløse.

Men greit nok, vi finner jo alltid en løsning, så antok at dette var et problem det var mulig å overleve....men på veg inn til byen klarte vi å kjøre for fort i fotoboks. Litt for fort i 30 sonen. Penger ut av vindu der.... og etter et par timers leting fant vi et av de dyreste hotellene i byen (Radisson Blu), som var eneste hotellet med nok strøm til videre kjøring og ledige rom (pga festival var nesten alle hotell opptatt). Da vi trodde at Radisson sitt "edruelige" forslag til sted å spise skulle redde kvelden ble vi igjen styrt til ett av de dyreste stedene i byen. Siden det var seint, og vi var svært sultne, var også dette eneste utvei.

Så "one night in Hamburg" er erfaringsmessig en svært dyr opplevelse...men for all del, man får nå noe igjen for pengene, så det var også svært bra opplevelse.

Vi takker for at Tyskland, selv om det ble dyrt, har vist seg å være bedre enn det var på vegen nedover. Norge neste.

Over og ut fra Hamburg.

Milano - Schaan (Liechtenstein) - AichstettenSveits

Posted by Tarjei Sunde 30 Aug, 2014 00:24:28

Alpene mellom Sveits var kanskje enda flottere enn i Østerrike/Italia. Får håpe bildene som kommer senere kan overbevise om det. Litt synd at det ble mørkt og pøsende regn på siste delen. Men men. Etter å ha surret bak en ekstremt treg buss i en time kom vi endelig til grensen mot Liechtenstein....eller, kall det hva du vil, men merket ingenting til grensekontroll her. Uansett, vi stoppet en lengre periode i Schaan for å se på byen, spiste litt på et hyggelig, lokalt, pizzeria, før vi dro videre.

Etter å ha ladet opp bilen fullt i Aichstetten (Tyskland) kom vi frem til Gästehaus Schmid ca 01:00. Og heldigvis hadde de gjort som de sa, lagt nøkkel i nøkkelboksen, så innsjekkingen gikk knirkefritt.

I dag drar vi videre til Hamburg og overnatter der.

MilanoItalia

Posted by Tarjei Sunde 29 Aug, 2014 10:24:00

Etter fem timer kjøring fra Firenze kom vi omsider til Milano. Litt gammedags var det på veg inn, der vi måtte stå en halvtime i bomkø....en ganske nostalgisk følelse, siden vi selv ikke har vært med på tilsvarende siden vi satt på med mor og far som små gjennom bommene i Norge.

Blog imageBomstasjonen inn til Milano (Foto: Tarjei Sunde)

og parkerte bilen i kjelleren ved Tesla Motor. En butikk som til nå har solgt hele 2 Tesla Model S i hele Italia siden butikken åpnet (sier ryktene), så de hadde tid til å gi oss ekstra god service.

Blog imageTesla Motor Store Milano (Foto: Tarjei Sunde)

Og etter en middag på Paper Moon dro vi hjem. På vegen var det en eviglang kortesje av syklende mennesker i kampen for homofile.

I dag driver Ida iherdig shopping i Milano, mens jeg slapper av på cafe. Blir en runde å titte i sentrum før vi drar videre om noen timer. Og overnattingen vi har ligger midt i sentrum, et kort steinkast fra både severdigheter og butikker.

Firenze Italia

Posted by Tarjei Sunde 28 Aug, 2014 13:23:44

3 timer i Firenze
Siste dag før turen hjemover startet, dro vi alle innom Firenze. Teslaen ble parkert litt utenfor byen, ved togstasjonen. Det ble anbefalt å ikke kjøre inn til sentrum. Ikke nødvendigvis pga at det er vanskelig å kjøre der, men det er risiko for at de andre som kjører der, ikke tar så mye hensyn som en nordmann er vant til. Ofte dulter de borti andre biler på parkeringen, og du skal være heldig om du finner bilen uten riper...

...så vi tok toget. Men rett frem var det ikke. Hvor i alle dager kjøper man billetter. Og hvordan? Ikke visste vi, og billettautomaten var ikke akkurat veldig informativ, så Italias togselskap i Firenze tapte 40 Euro, og uten kontroll kom vi gratis fra det, heldigvis.

Blog imageBillettautomat til toget inn til Firenze (Foto: Tarjei Sunde)

Som ryktene tilsa, er Firenze en svært vakker by, og 3 timer var noe lite. Men vi fikk dratt innom katedralen midt i sentrum, og sett Persues sine skulpturene.

Blog image

Deretter var det goodbye and farwell til Olav, Marianne, Odd Erlend, Tone Mari og Mathilde. Alene igjen var jeg og Ida, klar for nye eventyr på veg mot Norge.

Casole D'ElsaItalia

Posted by Tarjei Sunde 26 Aug, 2014 08:23:15

På toppen av høyde, rett "bak" gården vi bor på, ligger en liten sjarmerende liten by, med utsikt over områdene rundt. Her er det små resturanter og alle mattyper har egne butikker. En butikk for grønnsaker, en for kjøtt, en for ost, en for meierivarer, osv.

I kjøttdisken kjøpte vi Entrecòte. Denne skulle grilles og viste seg å være en av de beste vi har smakt. Mye bedre enn hva man får på Big Horn i Norge (om det skulle være et utgangspunkt). Så middagen i går var derfor en sikker vinner!

Nå er snart morrabrødet (som Odd Erlend så fint kalte det) levert på døra, og frokosten servert.

Senere i dag drar vi til San Gimignano.

San Gimignano - kjent som "byen med de vakre tårn"
hadde 72 tårn i sin storhetstid. Nå er det 17 igjen, og der de troner over Elsadalen i Toscana, får de byen til å se ut som et middelaldersk drømmelandskap. Få med deg den freskedekkede Collegiata-kirken, Museo Civico og utsikten fra toppen av 55 meter høye Torre Grossa. Tilreisende på dagstur fra Firenze fyller ofte gatene på dagtid, så bruk kveldstimene til å få et bedre og mer personlig inntrykk av byen (tripadvisor.com).

Borgo Al Cerro, Casole Del Elsa, ToscanaItalia

Posted by Tarjei Sunde 25 Aug, 2014 10:37:08

Fremme ved målet. Ganske langt inn på bondeladet ligger en liten perle av et sted, der vi nå har tilbringt første natten.

Vegen hit var grei å finne, bortsett fra en liten avstikker som fintet oss litt ut :)

Blog image
De har også superfart på lading til bilen (400V, 16 A), så bilen er allerede fulladet, og klar til ny dyst.

Bassengkanten neste.

Bordolino, GardasjøenItalia

Posted by Tarjei Sunde 24 Aug, 2014 11:42:36

Nå er det 15 timer siden vi plugget inn bilen, og den begynner å nærme seg fulladet. Italias totalt mangel på ladeforståelse har foreløpig løst seg. Gio Hotel Bardolino skal ha skryt! De hadde til og med reservert en egen plass ved siden av pumpehuset sitt, på en ellers full parkeringsplass, for å gi oss lademulighet. Han viste oss også en 400 V, 3 fasekontakt, på kjøkkenet som vi kunne ha benyttet hvis det hadde vært vanlig ukedag (døren var låst når ingen jobbet der). Da hadde det tatt maks 8 timer til full tank.

Om et par-tre timer så drar vi sannsynligvis. 320 km skal vi kjøre, og det skal akkurat gå med det vi har på tanken (ikke fulladet) hvis vi kjører pent.

Ida henger nå på stranda, mens jeg slapper av på en resturant rett overnfor.

St. Anton til Bardolino, GardasjøenItalia

Posted by Tarjei Sunde 23 Aug, 2014 23:06:53

Ja, vi kom oss omsider av gårde fra St. Anton. Planlagt ankomst Gardasjøen var rundt 15:30, så tiden var på vår side. Kjøreruten vi valgte var den korteste, men tregeste, for å ha mest mulig power igjen ved ankomst Gardasjøen.

Vi tok av til veg 180. Landskapet var fantastisk. Akkurat på ett parti var det smalt, og svært bratt, og i det Ida våknet, etter å ha døset litt, kvakk ho til. Rett utenfor vinduet kunne ho ikke se bunn av dalen. Og et tynt lite autovern, med føttene festet på utiden av fjellsiden, gjorde ikke saken bedre. Og i mot oss kom biler med svære campingvogner. Her var det dårlig plass! Men fasinerende var det, og etter en liten stopp, kom Ida seg til hektene igjen, og vi kunne fortsette videre :)

Etter å ha kommet litt lenger ned begynte gårder med epler å dukke opp. Sinnsyke mengder med epler. Det var så mye epler at vi så oss nødt til å hjelpe de å plukke litt. Så litt før vi kom til Malles Venosta rygget vi ned en liten bakke. Bortgjemt mellom epletrærne lusket vi ut, og nappet med oss et par, før vi kjørte videre.

Men selv om turen gikk relativt greit så langt, var det værste i vente. Rett før vi skulle svinge inn på hovedvegen ned mot Gardaskjøne stoppet trafikken plutselig HELT opp. På påkjøringsrampen så vi i begge retninger at noe alvorlig var galt. Trafikken stod bom stille. Og samtlige personer befant seg på utsiden av bilen sin... Så det var tydelig at her hadde de stått lenge. Ekstremt lenge. Og det skulle ende med at vi også måtte gjøre. På de 32 milene vi kjørte fra St. Anton, endte gjennomsnittshastigheten på 27 km/t, selv om vi hadde ligget i marsfart de først 20 milene. På telefon litt senere skulle Odd Erlend klage over at han hadde mistet 2 1/2 time på veg til Firenze, men ble totalt slått av våre 4 timer stillestående kø på noe vi trodde skulle være Italias svar på den Tyske Autobanen.

Men altså 4 timer forsinket ankom vi Bardolino. Og for Teslainteresserte hadde vi da endt opp med et forbruk på 165 Wh/km, og 120 km rekkevidde igjen på tanken. Altså kunne vi ha kjørt alle de ca 50 milene fra St. Anton til Modena med fremdeles noen mil igjen på tanken. Imponerende :)

St. AntonØsterrike

Posted by Tarjei Sunde 22 Aug, 2014 20:21:40

Etter 5 timer kjøretur kom vi i dag til St.Anton (411 km). Totalt så langt har vi kjørt 2025 km. 1050 km unnagjorde vi i går :).

Blog imageBlog image

Første utfordring i Østerrike: Du MÅ ha oblat når du kjører på Autobanen her....en selvfølge for de fleste, men vi peiset forbi grenseovergangen i god tro om at her er det bare å kjøre på.... vi oppdaget noen merkelige skilt på vegen, men tenkte egentlig ikke så mye på det, før Ida sjekket internettet. "Uten oblat gir Østerrike store bøter"...ajaj... så ja, nå har vi muligens en 200 Euros bot liggende i posten når vi kommer hjem. Uansett, vi valgte å gjøre alt riktig rett før vi ankom St. Anton, og vil be på våre knær om å slippe hvis den kommer. Bedre seint enn aldri. Oblaten sitter på på frontruta!

Men det er nå utfordringene begynner. Italia, som vi er på veg til, er U-landet i Europa når det gjelder El-bil. Og det har vi selvfølgelig erfart allerede, selv om vi sitter i St. Anton. Vi har ringt flere hoteller og campingplasser. Campingplassene er fulle pga ferie i Italia, og hotellene skjønner ikke hva det vil si å lade en EL-bil. Til og med kommunen i Garda henviser oss til sykkelparkeringsselskapet når vi spør om ladehjelp. Odd Erlend, Tone Mari og Mathilde er allerede ved Gardasjøen og lader med en heftig hastighet på 7 A. Dvs fulladet bil i løpet av 2 døgn... Heldivis for de skulle de være der to døgn. Det skal ikke vi...

Til slutt klarte ett hotell (ikke vits i å nevne navn før de beviser hva de er gode for) å tilby ladehjelp. Så i morgen drar vi til Garda, vel vitene om at EL-bil eventyret kan ende her. Om det ikke kommer mer oppdateringer her er det pga at vi er fullstendig tomme for strøm...over og ut...

Hamburg til Gramschatzer WaldTyskland

Posted by Tarjei Sunde 21 Aug, 2014 22:42:55

Dette har vært dagen for å prøve ut hva Autobanen har å by på. Stort sett alt har gått på skinner hele veien, og vi lå langt foran skjemaet ved ankomst Hamburg. Men så startet Tyskland å vise seg fra sin verste side. Vi ble stående i 2 timer ekstra på Autobanen utenfor Hamburg. I løpet av 2 timer og et kvarter hadde vi kun kjørt 2,5 mil. Og dette var midt på dagen, utenfor den verste rushtrafikken. Det viste seg å være en liten innsnevring sør for Hamburg + helt sinnsykt mange vogntog som forårsaket det hele. Skulle trodd Hamburg City har mistet fullstendig grepet rundt sin egen infrastruktur...for dette så ut til å være daglig kost... Så får vi bare håpe tilbakeveien ikke er tilsvarende.

Uansett, når tiden var tapt, og vi var tilbake på gammel kjøreplan, trodde vi resten av Tyskland skulle bli plankekjøring. Men den gang ei. Rasteplassene manglet toalett som fungerte, og toaletter andre steder var ikke tilgjengelige fordi vi manglet kontanter. Uttak i butikk kunne du bare glemme. Så etter en rekke med besøk i skauen for å gjøre det nødvendige kom vi endelig til "Autostradaen"....trodde vi. Men for hvert forsøk på å få testet topphastigheten på bilen, kom vi enten til nye veiarbeid, eller en veistrekning med humpete betongunderlag fra 2.verdenskrig som skrek etter å bli skiftet. Så tanken om å cruise rundt i Tyskland i 200 km/t ble erstattet med noen få kortstrekker, og gjennomsnittshastigheten ble nesten lavere enn den vi hadde gjennom Sverige...

Men vi fikk testet litt, og både topphastighet og akselerasjon opp til full guffe ble gjennomført flere ganger.

Nå er vi i Gramschatzer Wald, har ladet opp batteriet, og lagt oss inn på hotell for natten.

I morgen drar vi videre til Gardasjøen, via St. Anton. Vi får håpe Østerrike og Italia viser seg fra en langt bedre side :)

Ruten til St. Anton er allerede plottet inn:

HamburgTyskland

Posted by Tarjei Sunde 21 Aug, 2014 12:17:16

Da har vi ladet en time I Hamburg, spist lunsj, og drar nå videre.

Löddeköpinge - MiddelfartDanmark

Posted by Tarjei Sunde 21 Aug, 2014 07:46:12

Dagen i går endte litt utenfor planen. Campingplassen vi tenkte å campe tok ikke telefonen, og hotellet i Löddekopinge hadde fullt. Når vi kom til capingstedet var det heller ingen tegn på liv. Her har sommeren gått over til vinterdvale. Men vi fikk til noen timers søvn i bilen, og satset heller på å få skikkelig ut av neste dag.

Blog imageTesla Supercharger Löddeköpinge

Nå har vi ladet ferdig i Middelfart og drar videre til Hamburg. 76 kWh på tanken og 255 km kjørevei. Det bør være grei skuring, selv med høy hastighet (140-150 km/t).

Avreise Italia med Tesla Model S Reise

Posted by Tarjei Sunde 20 Aug, 2014 15:12:26

Dette er turen vi har ventet på lenge. Endelig har EL-bilen fått rekkevidden og ladestasjoner nok til å dra på skikkelig langtur.

Hjelpemidler på vegen har vært supercharge.info som på avreisetidspunktet ser slik ut:

Life in DublinIrland

Posted by Tarjei Sunde 10 Jun, 2014 20:36:25

Olav (og angivelig Harald i følge han selv) hadde fikset leilighet ved Rotunda Hospital; Pernell Square Apartments. Litt under 1000 kr for tre netter. Ganske nærme alt, så det meste lå til rette for en perfekt weekend i Dublin.

Olav kom direkte fra Manchester, mens Henning, Harald og jeg kom direkte fra Norge, med, som nevnt, det fantastiske flyselskapet RyanAir. Ikke noe mer interessant å si om det, men vi kom oss i hvert fall frem, og Olav kom et par timer etter.

DublinIrland

Posted by Tarjei Sunde 05 Jun, 2014 09:54:11

Da er avreise til helgens reisemål. Godt å endelig komme seg ombord i flyverdens beste comfort! Å kunne justere stolryggen er jo en bortkastet greie. Bedre å duppe hode fremover, og la det henge der, hvis man ønsker å sove litt.

Italia - AlbaItalia

Posted by Tarjei Sunde 05 Apr, 2014 02:14:13

Denne helgeturenturen gikk til Piemonte, mat- og vindalen Langhe, med Barolo og Barbarescos vinmarker. Overnatting i Alba, omtalt som "Langhes hovedstad", og utreiser derfra til de forskjellige distriktene omkring. Dette er ca 2 timer sørvest for Milano.

Blog imageFoto: Kartutsnitt, avstand fra Bergamo flyplass i Milano til Alba

Torsdag
Ankom hotell I Castelli. Etter en relativt lang flytur var hele reisefølget klar for mat. Mat skulle man tro var lett å finne kl 23 en torsdagskveld, i en by med over 30000 innbygg. Vi prøvde først hotellet, men de hadde selvfølgelig kun åpent mellom 19:30 og 22:30. Så her var det bare å komme seg inn til sentrum. Vi spurte i hotellresepsjonen hvor det var bra for en gruppe på 26 personer å få seg en matbil. "Joda, det er en pizzarestaurant 200 m borti veien". Dette var jo gode nyheter. Og man stoler jo på folk i en hotellresepsjon at de har litt oversikt over "tilbudet". Så vi gikk, alle sammen, bort til denne Pizzasjappa. Etter 200 m hadde vi ikke sett noen restaurant. Det vi hadde sett var en kebabsjappe som solgte pizzaer, med et par krakker ved vinduet....og ja, det var der han hadde ment. 26 personer bestille kebab i en bitteliten sjappe...Værre enn Bislett Kebab etter en tur på byen... Nei...dette var nok ikke helt stedet....så vi gikk videre.

Heldigvis fant vi tilslutt en veldig hyggelig kjeller, med et særdeles hyggelig personale, rett før de skulle stenge. Og her var vi veldig velkomne. Resten av byen var fullstendig forlatt. En pubeier vi gikk forbi kikket oss bare inn i øynene, og mens han noe fortumlet så 26 personer rett på utsiden, slo han bare av lyset i lokalet mens alle så på han. Her var det IKKE åpent :) Litt usikker på hva stedet vi endte opp med het, men enten var det Hostaria Museum Toch Snc eller så lå det dør til dør.

Fredag
Denne dagen skulle turen gå til en familidrevet går i Barolo distriktet, Cascina Adelaide.

Blog image
Blog imageBlog imageFoto: Vinkjelleren på Cascina Adelaide (Foto: Tarjei)

Og som vil lærte av høvdingen som jobbet der (eller eide stedet, hvem vet), forklarte at de hadde 3 typer tønner. En liten, som du ser til høyre, en mellomstor, og en stor (5000 liter). En liten "fordampet" mye mer vin enn en stor tønne. En stor tønne kunne "fordampe" kanskje 2 glass i uken, men i denne tønnen var det veldig mye mer enn den minste. Allikevel "fordampet" det 1 glass i uken fra den minste, selv med mye mindre innhold. Så her var det viktig å velge riktig tønne til riktig bruk, ellers var det sløsing med innholdet.

Vi smakte på 5 typer, og fant vel ut at det var 2-3 som var virkelig gode. Karakterene sees på bildet over :)

Lørdag
Besøkte denne dagen markedet i Alba og San Lorenzo kirken.

Blog image

Og senere på kvelden var det besøk i en liten familiedrevet vingård i Barbaresco, der vi skulle ha middag i vinkjelleren. Veldig fint sted, men utrolig kaldt i kjelleren. Så noe ubehagelig middag var det nok for mange, men opplevelsen var bra!

Blog imageBlog imageBlog image
Som på det andre stedet kjøpte vi også her noen vinflasker for å ha med hjem. De hadde en god smak. Litt synd at man ikke kan bestille disse vinene, siden det kun produserte vin til "eget bruk". Det vil si besøkende og seg selv.

Søndag
Da gikk turen til vinområdet Monferrato. Her er det hovedsaklig produksjon av "sprudlevin". Vårt besøk gikk til en fantastisk vinkjeller, som også står på UNESCO sin verdensarveliste. Kjelleren var enorm. Når man trodde man hadde vært igjennom hele, var det minst 3 ganger så mye igjen. Og det var områdene vi slapp inn på. Kjelleren var nok større enn det også.

Blog imageBlog image

Back in NorwayUganda

Posted by Tarjei Sunde 11 Feb, 2014 21:21:55

En oppsummering av høydepunkter...kommer

Reiserute kan du se her på Google maps.

Bilder fra turen: galleri.tarjei.net.

Video fra turen på Youtube

Your mobile does not support playing flash video.

Tsavo NasjonalparkKenya

Posted by Tarjei Sunde 06 Feb, 2014 10:27:27

Har hatt en dag og skal ha en dag til på Safari. Sitter akkurat nå på toppen av et fjell, spiser lunsj og ser ut over parken! NÅ koser vi oss! Bilder kommer når vi et tilbake, men Olav har allerede lagt ut noen på flicker-siden sin som en prøvesmak.

Stilt Eco-Lodge (Diani Beach)Kenya

Posted by Tarjei Sunde 03 Feb, 2014 08:22:02

Endelig fremme på Diani beach. Nå blir det strandliv noen dager før vi drar til Tsavo National Park for å jakte løver og elefanter.

Stilt Backpakers er en perle litt bakenfor selve stranden på Diani Beach. Sjekker man kartet ser man at området er bygget for mye mer. Men foreløpig er dette et sjarmerende og yndig sted som virker ganske unikt i sol- og strandlivssammenheng.