Ny reiseblogg finner du her: blog.tarjei.net

Om bloggen

Denne reisebloggen varer fra 2011 til høst 2014. Tidligere reiser er blogget her, og nye finner du her: blog.tarjei.net.
Vil du til hovedsiden: www.tarjei.net.

Istanbul - Fathi / Haga Sofia / Sultanahmet Camii (Blue Mosque)

TyrkiaPosted by Tarjei Sunde 02 Jun, 2013 00:02:41
Hotellet vårt, Washington Grand Hotel, ligger i en av de mest besøkte områdene, Fathi, i Istanbul (samme område som Grand Bazaar, flere moskeer og ett av verdens største museeum.

Mest fasinerende var Haga Sophia og Sultanahmet Camii (Blue Mosque).

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post37

Istanbul - Grand Bazar / Bargate / Demonstrasjon

TyrkiaPosted by Tarjei Sunde 31 May, 2013 19:11:13
Som jeg skrev på reisebloggen når jeg la ut denne posten: "Ser ut til at en større demonstrasjon er på gang ved Taxim-plassen". Mer om det lenger ned.

Grand Bazar
...er en av de største, og samtidig eldste, basarene i verden. Den består av 61 gater, over 3000 butikker og mellom 250 000 og 400 000 mennesker innom hver eneste dag. Helt vanvittig! Og det var det også!

Bargatene og Taximplassen

Etter en dag i området rundt Grand Bazaar og havna, måtte vi selvfølgelig oppover til bargatene og handlegatene ved Taximplassen. Vi tok trikken (3 lire) fra hotellet mot Taximplassen. Dette skulle bli bra! Men halvveis til Taximplassen hørte vi masse prat om Taxim på høytalerene. Merkelig... Vi snakket litt om det, men tenkte ikke noe mer på det før en av medpassasjerene spurte om vi hadde tenkt oss til Taximplassen. Der måtte vi IKKE dra. "Gå ut og ta trikken rett tilbake igjen". Taximplassen er livsfarlig. Vi hoppet av, og gikk opp til handlegaten, et godt stykke unna Taximplassen. "Her var det trygt", tenkte vi.

Etter at vi hadde spist middag og skulle gå nedover gaten møtte vi plutselig enorme folkemengder...

...og folk med gassmasker. Huh...og vi som var laaangt fra Taximplassen. Harald skulle selvfølgelig opp på en takterrasse for å få bra utsikt. Jeg og Olav stod nede og sjekket at rømningsveiene var åpne. Odd Erlend og Marianne hadde stukket for lenge siden. Fornuftig kanskje... men dette måtte vi jo få med oss. Toget gikk helt forbi, og inntil videre var alt OK.

Senere på kvelden, når mørket falt på, økte spenningen. Folk ropte høyt i gatene, og det røyk både tåregass og røyk fra bål, i hele området. Folk begynte å trekke seg unna. Vi gikk inn i en sidegate og slo oss ned i en av barene der. Endelig, trygghet. Men det varte ikke lenge før bråket nærmet seg. Folk kom løpende på en pulserende måte. I det ene øyeblikket helt rolig. I det andre var det helt panikk. Ute i hovedgaten røyk det nå enda mer, og gaten virket "stille før stormen".

Etter å ha trigget nysjerrigheten flere ganger i løpet av den siste halvtimen måtte også jeg, Harald og Olav kaste inn håndlke. Odd Erlend og Marianne hadde rømt opp takterrassen, og i det vi stod rett utenfor bardøra, ble det fullstendig panikk i gata. Vi spratt innenfor, og sekunder etterpå ble dørene låst og grindene foran vinduene og dørene ble kjørt ned. Rett utenfor løp et 20-talls personer med 10-15 politifolk rett bak seg, og ved det ene vinduet som ikke var lukket (kun stålgitteret som var tatt ned), lå tåregassgranaten og oste. Dette var heftig.

Men det var ikke så mye annet å gjøre for oss også enn å trekke oss opp på takterrassen. Og det var først her oppe at man først merket hvordan tårekass fungerer. Takterrassen var fylt med noe av gassen fra gata, og folk gikk rundt og hostet og gråt. Samtidig stod harald i baren for å bestille en ny runde. Kvelden begynte endelig å roe seg :)

Senere på kvelden gikk vi oppover gaten for å se på skadene. Det røyk overalt, folk stod rundt bål i gatene og ropte slagord og sang, butikkeiere reparerte stålgitterne som var ødelagt i tumultene, og lenger oppe så man at bråket fremdeles pågikk. På veg nedover igjen gikk jeg i følge med to lokale en som akkurat hadde kommet fra Taximplassen. Mens jeg snakket med de fikk de telefon om at kameraten var hardt skadd av politiet, og at 2 personer i nærheten sannsynligvis hadde dødd av skadene (dette ble i ettertid tilbakevist på nyhetene da, men hvem vet....).

Dette er kanskje den mest spesielle opplevelsen jeg har vært borti, og er en av de sterkeste opplevelsene jeg har vært borti.

For å komme seg ut av området tok Marianne, Harald og jeg en taxi til et annet sted. Vi fikk tips fra en brud at det var et bra sted 5 min unna. Vi fikk adressa og hoppet inn i en taxi. Det viste seg at stedet, SupperClub, var 30 min unna. Vi kjørte halve Istanbul rundt for å komme dit. Det var tydelig byens kaksested. Her var det høy sigarføring. Og utestedet må sies å være noe spesielt:

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post36

Istanbul

TyrkiaPosted by Tarjei Sunde 30 May, 2013 18:24:18
Etter endeløse og håpløse kontroller på flyplassen i Tel Aviv, der jeg nesten følte meg som årets terrorist, er vi endelig fremme i Istanbul.

På veg inn til flyplassområde spurte han i bua om hvor vi hadde vært, og hva vi hadde gjort. Svart vi gav var nok til at vi ble hanket inn til spesialvakta på flyplassen der vi ble spurt ut om hva vi hadde gjort i Jordan, og hvilke hensikter vi hadde i Israel. Taxisjåføren hadde aldri opplevd dette før, så også her ble vi tydeligvis forvekslet med de værste terroristene et øyeblikk...men 10 minutter gikk, og vi kom endelig inn.

Inne på flyplassen ventet enda flere tilbakeslag for stakkars Tarjei. Harald, Odd Erlend, Marianne og Olav gikk selvfølgelig rett igjennom, mens Tarjei ble stående igjen ute for å gjennomlyse og ta bakterieprøver av bagasjen, for å igjen se om jeg fremdeles ikke hadde blitt en farlig terrorist. Og er det en ting Israel er dårlige på, så er det det å håndtere kø ved grenser eller på flyplasser. En sjekk som tok 2 minutter måtte jeg stå 1 time i kø. Ære være sikkerhet, men for all del, det må da gå an å ha et litt bedre køsystem enn det der. Totalt tok det over 2 timer gjennom bagasjekontrollen og sikkerhetskontrollen... Gratulerer Israel!!!

Istanbul
Men heldigvis kom vi opp i lufta, og inn til Istanbul. Visum inn til Tyrkia kostet 15 EURO. Og du MÅ ha kontakter. Israelske penger fungerer ikke, så pass på å ha dollar eller EURO lett tilgjengelig.

Tyrkia er kjent for å være plassen der du blir lurt, men turen startet bra. Vi prutet ned taxien til 50 lire (1 lire = 3 kr) og fikk en limousin som resultat. Ikke dårlig!