Ny reiseblogg finner du her: blog.tarjei.net

Om bloggen

Denne reisebloggen varer fra 2011 til høst 2014. Tidligere reiser er blogget her, og nye finner du her: blog.tarjei.net.
Vil du til hovedsiden: www.tarjei.net.

Olav sin reiseside + Bilder

JordanPosted by Tarjei Sunde 28 May, 2013 18:22:01
Om du har lyst til en litt annen vinkling av turen kan du ta turen innom her:
severden.wordpress.com

Og eventuelt se noen av bildene han har lagt ut (som også er en del av mine) på denne siden:
www.flickr.com/photos/olavstavsholt/

• Comments(1)//blogg.tarjei.net/#post33

Flyttet inn på nytt sted - Beduin Village

JordanPosted by Tarjei Sunde 27 May, 2013 16:15:02
55 JOD / natt for 4 stk er litt mindre enn 165 JOD for 2 stk på Mövenpick. Standarden har gått tilbake til backpackertilværelsen. Jentene har forlatt oss...

...og vi står facet mot resten av verden aleine. Ønsk oss Lykke til!

Stedet ligger rett ved public beach. Dette er også ett av de fine snorkleområdene, så her blir vi nok liggende å duppe i vannet resten av tiden før vi drar tilbake til Tel Aviv.

Selv om korallrevene er fine her var selve høydepunktet å dykke ned til et skip på litt over 12 meter dyp, kun iført snorkel. Historien skal ha det til at Kongen i landet senket skipet for å få mer omtale, og dermed flere turister. Og den strategien kan nok ha funktet. Vi surret i hvert fall rundt dere lenge, og dykket ned til dekk for å sjekke forholdene. Er faktisk overrasket over hvor enkelt det faktisk gikk å komme så dypt. Så for all del, er du der nede, så ta dere en tur dit!

På kvelden (i dag, skrevet etterpå) tok vi tradisjonelt inn på Happy Our på Mövenpick. Kl 19 var den slutt, og vi dro videre på suiten til Olav og Marianne for å fullføre en bedre middag, før kvelden endte i Aqaba.

Aqaba er helt ok by, men ikke noe mer. Noen sjarmerende steder er det, og flere kjøpesenter, men det bærer preg av å være en by som ikke er helt gjennomtenkt. Reklamene i byen viser stort sett til snorklingen nedover kysten mot Saudi Arabia, så jeg ville ikke lagt ferieturen kun hit.

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post32

Bryllupet på lørdag

JordanPosted by Tarjei Sunde 27 May, 2013 16:08:10
Bilder sier vel mer enn 1000 ord om selve bryllupet, så anbefaler å se på bildene fremfor at jeg skriver så mye. Men bandet som spilte var bra, sermonien var bra, og det var tydelig stolte foreldre som satt i bakgrunnen under vielsen. Fikk også kommentarer fra ansatte på hotellet at den norske tradisjonen var veldig fin.

Selve middagen ble holdt i tøylene av en særdeles flink toastmaster ved navn Harald. Tipper nok han har fått den jobben på heltid fremover etter dette :) I tillegg til de faste talene fikk jeg også faktisk lirket fra meg noen meldinger om Olav sine dårlige sider (ja, ok da. Det er noen gode sider også da).

Senere på kvelden kjørte Harald i gang en lek der en av oppgavene gikk ut på å ta bilde av en BH og en annen var å ta bilde av en rumpe. Personalet der var fullstendig i sjokk, og lurte på om dette var måten vi i Norge alltid gjennomførte bryllupet på. Bordene med den eldre garde var jo nesten hakket værre enn oss unge, så også vi ble noe satt ut :)

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post31

Bryllupsdagen - 1 1/2 time igjen

JordanPosted by Tarjei Sunde 25 May, 2013 15:30:56
Nå er det kun 1,5 timer igjen til vielsen. Dette blir bra! Damene driver å stresser med å pynte seg. Ida, Kine og Tone Mari henger hos frisøren for siste finish. Jostein lurer seg inn mellom frisørtimene til jentene. Olav vimser rundt for å sjekke at alt er planlagt. Harald står på terrassen og øver seg til Toastmasterrollen. Snakker med seg selv mens han går i ring. Jeg går igjennom talen jeg tenkte jeg skulle ha. Olav er et lett bytte, så noe dritt skal jeg vel klare å komme med smiley

• Comments(3)//blogg.tarjei.net/#post30

Petra

JordanPosted by Tarjei Sunde 24 May, 2013 08:35:35
For noen dager siden fikk vi som nevnt en ivrig taxisjåfør fra grensa og ned til Mövenpick. For 70 JOD hadde vi han hele dagen. Først bestilte Harald en taxi, og lurte på om det var noen flere som skulle være med, i tilfelle han skulle bestille flere. Men nei, klart svar fra Ida: Vi fikser det selv! 5 min etter Harald kom tilbake hadde jentene bestemt seg. De ville dra allikevel. Men ingen ville bestille...så dermed var Jostein den heldige som måtte ordne opp.

Første utfordring på turen. Etter 200 meter, rett utenfor porten, fikk jentene i den ene bilen hakeslepp. De hadde ikke aircondition!! I hvert fall trodde de det. Full stopp, og noen runder med diskusjon, før vi oppdaget at jo, han hadde klimaanlegg, men hadde bare ikke skrudd den på. Gravid Tone Mari, og varme Kine, pustet lettet ut. Ida kunne ikke si noe, siden det var ho som dagen før hadde insistert på å fikse taxi selv.

På vegen til Petra stoppet vi å drakk te med beduiner. Far og sønn stod klare for å ta oss i mot. Fasinerende måte å leve på. Midt i ørkenen, uten noe særlig frodig landskap rundt seg. Hva de lever av var ikke mye, men de har lært seg å leve på det lille som er. Varm te drikker de for å få kroppen til å prøve enda hardere å kjøle seg ned. Is, nei det skal du holde deg laangt unna.

Petra kostet faktisk en del. 50 JOD. Og i den prisen skulle vi få hestetur ned til fjellet snevret seg inn. Jaja, tenkte vi, hvorfor ikke. Det går sikkert fortere enn å gå...Odd Erlend og Tone Mari valgte å gå, så her var det bare for oss å trave av sted for å komme først ned. Harald fikk best fart på hesten, mens vi andre prøvde så godt vi kunne å holde følge. Men fort gikk det ikke. I bunnen møtte vi igjen Odd og Tone. Selv med rolig gange hadde de kommet først. Imponerende ridetur (NOT). Og trur du ikke kuskene ville ha tips av oss for turen. HÆ!? Den sirup-gangen. Ingen tips her, så da var det bare å løpe, med kuskene hakk i hæl :)

Uansett, tilbake til Petra. Det var selvfølgelig (ja, faktisk) en utrolig opplevelse. Et vannsystem som var hugget ut i fjellet strekte seg flere kilometer nedover en kløft. Og i bunnen av kløften var det utrolige templer skjært ut i fjellet. Vi klatret som vanlig opp der vi kunne. Og fra høyden var utsikten helt utrolig. Folket der flyktet angivelig i sin tid pga et jordskjelv som ødela vannsystemet. Og alt ble stående igjen. Vi var vel fremme i 11 tiden, og ute igjen 16:30, men en litt kortere tur på 2-3 timer er egentlig nok hvis du ikke er så ivrig på å surre rundt i fjellsidene.

• Comments(3)//blogg.tarjei.net/#post29

Tala Bay / Mövenpick

JordanPosted by Tarjei Sunde 23 May, 2013 07:14:11
Marianne og Olavs paradis på jord. Endelig var vi her. Fantastisk er ordet. Så dette lover bra.

Petra
I dag (om 50 min drar vi til Petra. Taxi en hel dag koster 70 JOD (1 JOD = 8,3 kr). Den taxisjåføren som kjørte oss fra grensa for et par dager siden klarte å selge oss turen allerede da ved å gi oss et visittkort før vi gikk av. En engasjert sjåfør og flink i engelsk, så dette lover bra! Blir Harald, Odd, Ida, Jostein, Tone M, Kine og jeg som drar. Han i en bil, og hans bror i den andre. 2 taxier.