Ny reiseblogg finner du her: blog.tarjei.net

Om bloggen

Denne reisebloggen varer fra 2011 til høst 2014. Tidligere reiser er blogget her, og nye finner du her: blog.tarjei.net.
Vil du til hovedsiden: www.tarjei.net.

Tilbake til Tel Aviv

IsraelPosted by Tarjei Sunde 30 May, 2013 18:22:30
Marianne, Olav, Harald og Odd Erlend og jeg skulle videre til Tyrkia og Istanbul, via en overnatting i Tel Aviv. Vi sov nå på Sea Land. Et anbefalt sted å overnatte. Prisen er bra, noe på grunn av at rommene ligger i kjelleretasjen. Men de har terrasse der også, og rommene er veldig bra, og stranden ligger kun ca 200 meter unna stranden.

Endelig skulle vi sjekke hva Tel Aviv hadde å by på i de sene nattetimer. Clubbing er kjent greie her, og Tel Aviv er nok kanskje en av de bedre byene å oppsøke akkurat denne aktiviteten.

Vi dro til Marinaen først der vi ble huket tak i av en bar-mann. Vi satt der mens han fikset inngang til en Club som hetet Clara Club. Vi skulle komme inn som VIP-gjester etter lovnad fra bar-mannen. Utenfor Clara stod det sikkert 50-100 personer og ventet på å komme inn. Straks vi stilte oss inn mot inngangen ble vi bare huket tak i og bedt om å gå forbi hele køen. Ikke dumt, tenkte vi. Idioter, tenkte sikkert de andre :)

Clara Club ligger helt ved strandlinjen, og hele utestedet er et lukket område under åpen himling, der man ser ut over havet. En bra, men dyr opplevelse :)

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post34

Dødehavet - Eliat

IsraelPosted by Tarjei Sunde 23 May, 2013 07:09:19
4,5 timer fra Tel Aviv tok det til Dødehavet. Enda 2 timer til Eliat. 5700 ILS kostet turen.

Dødehavet
Veldig spesielt sted, det må sies. Når man kjører ned mot dødehavet er det merket på fjellsiden hvor langt under havnivå man her. 50 m - 100 m - 200 m - 300 m - 400 m - 420 m. Hadde man ikke visst bedre skulle man trodd det var is på vannet.

Spesielt når taxisjåføren setter på ekstra mye kaldluft blir vi usikre på om det faktisk er 30-35 grader på utsiden. Harald tar noen "fun facts" fra Lonley Planet på veg nedover. "Får du vann i øynene kan det føre til blindhet". "Får du vann i munn må du straks tilkalle sykebil" osv.

Uansett: Følelsen når man kommer langt nok uti er spesiell. Man er usikker på om man tipper rundt fordi man flyter så høyt oppå vannfalten. Her er det absolutt mulig å lese avisa. Litt lenger borte står en klynge med pensjonister samlet under et partytelt, langt uti vannet. Tydeligvis skal saltet være bra for kroppen. Ja, egentlig er det nesten bare pensjonister der. Sikkert litt prippene pensjonisert. For på kafeen som ligger der er de som serverer skikkelig sure. Ingen gjestmildhet å se.

Dødehavet er et sted du MÅ dra til. Dra dit, bad litt, og kom deg av gårde samme dag. Å bo en uke ved dødehavet kan sammenlignes med å ta en ukes ferie på et gamlehjem, der ingen av sykepleierne liker jobben sin.

Eilat
Grenseovergangen ved Eilat gikk forholdsvis bra. Kostet 105 ILS for å krysse grensen. Vi ble spurt av grensevaktene om vi reiste i gruppe. Plutselig blei høvdingen på grensekontrollen hentet, og flere vakter med maskingevær begynte å virre rundt, og vi trodde et øyeblikk vår siste time var kommet. Det var plutselig ikke greit å reise som gruppe. Vi tenkte som så at det kanskje gjorde det lettere å si vi var en gruppe. At de kanskje slapp å vurdere vær enkelt. Så vi var sa at vi var 18 stk i et reisefølge. Men neida, grupper på over 5 nå ha egen guide. Så Marianne, som var vår "lokale guide", måtte smile litt ekstra, og forklare at vi egentlig reiste hver for oss, for at vi skulle komme over. Etter å ha følt oss som terrorister eller kriminelle et kvarters tid slapp vi endelig igjennom, og porten til Jordan stod åpent foran oss.

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post27

Stranda i Tel Aviv

IsraelPosted by Tarjei Sunde 20 May, 2013 22:34:29
I dag ble definitivt den store stranddagen. Og det skal dere bare vite, denne stranden er skikkelig fin for å være storbystrand. Så nå begynner endelig brunfargen å vise sitt sanne jeg. Dette har med andre ord vært dagen for rekreasjon.

Rett nedenfor Retsif Herbert Samuel i Tel Aviv (Foto: Tarjei Sunde)

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post26

Bargata i Tel Aviv og Jerusalem

IsraelPosted by Tarjei Sunde 20 May, 2013 17:07:10
Jerusalem
Var i går i Jerusalem og gikk i fotsporene til Jesus. Ekstremt fascinerende med alle de som stod inntil klagemuren (kalles egentlig Vestmuren) i timevis. Regner med de fikk letta mye på skuldrene sine. Vi prøvde selvfølgelig vårt ytterste for å finne noe skikkelig å klage over vi også, men kan ikke si at det hjalp stort. Så ære være de som står der dag ut og dag inn. Noen leser vers i timesvis. Sitter på en stol, rettet mot muren. Noen står på innsiden og er like ivrig med å lese. Og halvparten står å vipper på overkroppen/hode konstant. Sikkert et godt alternativ i stede for å være hjemme med eventuelt familie og fostre de...

Jerusalem - Klagemuren, Golgata og salvesteinen (Foto: Tarjei Sunde)

Vi dro også innom Gogata, der vi så over til Getsemane, og videre til området der Jesus angivelig ble korsfestet. Hvis vi ønsket det kunne vi stå 4 timer i kø for å se gravstedet. Vi prøvde jo å lure oss innpå, men da kom en av prestene løpende ut: "No, no...no pictures here!" Nei, ventetiden var ikke noe for oss, så vi gikk heller ut i inngangspartiet og så på alle menneskene som bad til steinen der Jesus ble salvet før han ble hengt (tror jeg). Veldig pussige greier. Noen kysset steinen, noen la seg bare flatt nedpå, og andre la ut bilder og ting som skulle bringe de lykke videre i livet.

Stand
På kvelden var vi på stand-up på en av strendbarene ikke langt fra hotellet ved navn Mike's Place. Ganske bra faktisk. Siden Jostein , Kine, Harald og Ida satt på forreste benk ble selvfølgelig de, og Norge, hengt ut mest. 2 1/2 time holdt de på! Vekslet mellom flere Stand Up komikere med vekslende hell, men hovedkomikeren var skikkelig bra!

Stand Up på Mike's Place, Tel Aviv (Foto: Tarjei Sunde)

Jostein ble tatt for å være homo, og måtte leve med det resten av kvelden, og ei anna sa de tenkte på terror når komikeren spurte hva man forbandt med Israel. Mao kom vi ikke helt godt ut av den kvelden, sjøl om de fleste lo godt :)

I morgen drar vi til Jordan via et besøk ved Dødehavet.

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post25

Tel Aviv / Old Jaffa

IsraelPosted by Tarjei Sunde 18 May, 2013 23:32:04
Ida og Tone Mari har endelig ankommet Tel Aviv. De kom kl 4 i natt. Vi andre hadde brukt gårsdagen til å se litt rundt i en av restaurantgatene lenger inn i Tel Aviv.

Men tilbake til i dag. Etter noen timer på stranden utenfor hotellet, og litt vandring rundt området, kom vi oss endelig ned til Old Jaffa. I hvert fall noen av oss. Familien til bryllupsparet skulle samles, så de ble igjen. Ida, Henning, Harald, Jostein, Kine og jeg hadde søkt opp noen av byens beste restauranter på TripAdvisor. Vi endte opp med en ekstremt bra og hyggelig restaurant på å taket av et av husene i hovedgata.

Henning, Ida, Kine, Harald og Jostein (Foto: Tarjei Sunde)

Bedre servering skal du lete lenge etter. Etter å ha bestilt mat fra meny, der vi trodde vi kun skulle få akkurat det, kom det først tapas med ekstremt mye godt. Så kom hovedretten, og deretter dessert, lage og snacks. En treretters, helt uventet. Middagen kostet 80 Lokale. Det blir garantert en tur tilbake. Selve bydelen var også veldig sjarmerende!

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post24

Tel Aviv

IsraelPosted by Tarjei Sunde 16 May, 2013 18:12:21

Snakker om å nyte livet nå altså på Sea Executive Suite, ved stranden i Tel Aviv

Stranda i Tel Aviv, Istanbul (Foto: Tarjei Sunde)

17.mai
17.mai er vi enda flere som har ankommet Tel Aviv. Ida og Tone Mari er fremdeles i Norge og skal ta flyet senere på dagen.

Heldigvis var Marianne forberedt og fikk plantet det norske flagget på Stranda. Og som du ser av bildet over var alle i 17.mai stemning :)

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post23

Ett skritt nærmere

IsraelPosted by Tarjei Sunde 16 May, 2013 08:03:03
Mellomlanding i Riga. 25 min så er vi på på veg videre. På tur med kanskje tidenes dårligste flyselskap noensinne. Dette er verre enn Ryanair og Aeroflot. Trangere enn alt du har vært borti tidligere, nesten ikke mulig å justere setene, og en servering som tatt ut i fra et mareritt. Air Baltic er altså det flyselskapet du IKKE skal ta når du skal ut å reise. Ta heller Turkish Airlines via Istanbul, Air France via Paris, KLM vil Amsterdam, Ryanair via Liverpool eller United Airlines via USA. Ja, alt annet en Air Baltic.

Jeg sjekket jo inn bagasje på turen også, på nettet. Av en eller annen merkelig grunn måtte man betale to ganger for innsjekket bagasje for en tur som var bestilt hele veien. 450 kr kostet det. Og tror du ikke Henning sjekket inn på flyplassen og betalte halve prisen. Etter å ha sendt e-post og klaget så har jeg ikke fått svar. Kun en bekreftelse på at de bruker maks en uke på å svare... (etter 3 uker hadde jeg ikke hørt noe).

Noen andre vi dro med, Lisa og Thomas, kom fra Bergen og skulle videre med samme fly som oss. Pga treg taxing og treg passkontroll rakk de ikke flyet. De var 2 min for seine. Selv om flyet deres var i rute, og det var en planlagt kobling mellom flyvningene, måtte de tilbringe ett døgn i Riga. Bra Air Baltic! Kjempebra levert!

Heldigvis var dette på veien ned, og reisefølget var enda ved godt mot! :) Henning, Harald, Odd Erlend og jeg skulle ikke la oss velte av slikt tull!

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post22

Off we go

IsraelPosted by Tarjei Sunde 15 May, 2013 18:33:10
Da er avreise rett rundt hjørne. Først Israel, deretter bryllup i Jordan neste helg med avslutning i Tyrkia.