Ny reiseblogg finner du her: blog.tarjei.net

Om bloggen

Denne reisebloggen varer fra 2011 til høst 2014. Tidligere reiser er blogget her, og nye finner du her: blog.tarjei.net.
Vil du til hovedsiden: www.tarjei.net.

Oppsummering Burma

BurmaPosted by Tarjei Sunde 09 Apr, 2012 21:24:15
Høydepunkter
Generelt:
- ALLE var så utrolig blide
- Mange lokale ville ha bilder av seg sammen med oss
- Det var lite andre turister. Man fikk liksom Burma for seg selv. SLik er det sikkert ikke om noen år.
- Virket som ALLE hadde noe å gjøre. Ingen gikk rundt og ikke gjorde noe. God arbeidsmoral :)

Inle Lake:
- Se alle fiskerne rundt på innsjøen kl 6 om morgenen
- Kjøre inn til Inthein (langt innover en tynn "elv" med demninger, vest for Inle Lake)

Bagan:
- Klatre både på utsiden og innsiden av templene. Tipper det blir ulovlig om noen år.
- Feiringen av valget - kortesje som kjørte igjennom Nyuang U
- Bading i elva.

Yangon
- Markedet: At alle hadde hver sin ting å selge. Og så mye rart de solgte
- Shwedagon Paya (Tempelet)
- Munk som satt og leste på iPaden sin

Prisnivå:
1 dollar = 6 kr = Ca 770 burmesiske

- Overnatting: Ca 50-70 kr, inkl. aircondition
- Taxi fra flyplassen (45 min): 8-10 dollar
- Mat:
- Øl:
- Buss fra Yangon til Inle Lake:
- Privat taxi fra Inle Lake til Bagan: 200 000 burmesiske = Ca 250 dollar = 1 500 kr (delt på 5 stk) - ganske dyrt. Sikkert pga beninrasjoneringen i landet.

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post16

Bagan (2), valget og Yangon

BurmaPosted by Tarjei Sunde 03 Apr, 2012 09:52:10
Valget
Vi opplevde valget fra Bagan. Bagan er et lite sted, MEN alle vi har snakket med fra Burma er veldig glade for utfallet av valget. Paa kvelden etter valget kjorte det kortesje gjennom hele Bagan der de spilte "seiersmusikk". Masse biler, flagg, mopeder og tuting. Saa inntrykket er at dette er svaert godt tatt i mot. Men det er jo selvfolgelig skepsis om ho faar makten ho har "krav paa".

Ellers i Bagan
I gaar klatret Harald paa et tempel og holdt paa aa dette ned pga all steinen som sitter lost paa utsiden. Vi var sjokkerte vitner til at Harald i 10 meters hoyde losnet den ene steinen etter den andre. Olav maatte komme til unnsetning. Paa vegen opp losnet enda flere steiner. Et under at de er i live.

I tillegg badet vi i elva som gaar gjennom New Bagan. Paa vegen dit punkterte Odd og maatte haike med en lokal en for aa lappe dekket. Ellers fikk vi se at de presset juice ut fra bambustrær og at en lokal fyr laget Burmas svar på snus. Et blad med tobakk og diverse smaker (se bilde under).

Med andre ord en dag med mye utfordringer :)

I dag tok vi flyet til Yangon.

• Comments(2)//blogg.tarjei.net/#post13

Bagan (1)

BurmaPosted by Tarjei Sunde 01 Apr, 2012 13:37:02

Kom som nevnt til Bagan i går. I dag har vi syklet rundt og sett templene. Kommer nok til aa folge opp det i morgen ogsaa. Det er heeelt ekstremt hvor mye templer som er aa se overalt, og ved aa klatre paa toppen av templene ser man en helt vannvittig tempelby rundt hele. Fasinerende at de faktisk bruker saa mye energi paa aa bygge noe saa "unodvendig", men det har jo selvfolgelig en plass i dette religiose landet. Slike templer har vi funnet overalt paa hele turen, men ikke av denne størrelsen.

Bagan er en veldig liten by, om man skal kalle det en by, og er saa flatt at det er null stress aa sykler rundt, selv i 40 grader. Byen er delt inn i 3 deler, New Bagan, Old Bagan og Nyuang U. Vi bor i Nyuang U side det er her alle backpackere holder til. Her er vel det eneste stedet i Burma så langt som faktisk minner om et turiststed. Allikevel sjarmerende da alle lokale folk bor i områdene rundt hovedgaten vi bor i, og det er kort vei til å får innblikk i det lokale livet. FANTASTISK!

- Sted: May Kha Lar hotell
- Pris: 60 kr/pers, inkl frokost (10 dollar/pers)

• Comments(3)//blogg.tarjei.net/#post12

Roadtrip fra Inla Lake to Bagan

BurmaPosted by Tarjei Sunde 31 Mar, 2012 20:22:22

Endelig i Bagan etter en fantastisk biltur gjennom landet. Egen sjåfør og guide med mange lokale stopp på vegen.

Mye lokal kultur. Nesten ingen andre utledninger. Kun oss og en amerikaner som har joina oss. Smalt masse lokal mat og drikke.

Kjøretur fra Inle Lake til Bagan
Siden vi var noe lei av bussturer etter en varm busstur fra Yangon til Inle Lake (en aircondition som klarte å dra temperaturen et par grader kaldere enn på utside, der det var 38 grader) leide vi en bil fra Inle Lake til Bagan. Pga masse beninrestreksjoner, og at man maa kjope bensin paa svartemarkedet, kom sjaaforen kvelden for for aa bonnfale oss om aa faa litt penger paa forskudd slik at de kunne kjope drivstoff og ordne bilen kvelden i forveien. Selvfølgelig ble man skeptisk da hele turen i seg selv kostet 200 000 Kyat (Ca 240 dollar eller 1400 kr), men siden han bablet i vei i en halv time om alt fra familien sin til hvor fattige Burmesere er, måtte vi godta å betale en fjerdedel på forhånd. Vi visste jo hvor han bodde, så de ville jo faa litt ubehag om de skulle lurt oss. Så dagen etter dukket de opp som avtalt, og vi var på vei til Bagan (sammen med amerikaner Daniel).

På turen stoppet vi paa flere lokale steder, Daniel fikk kjøpt Risbrennevin av lokale ("nasjonaldrikken" i omraadet), og vi alle fikk smake "Skybeer" som var ol laget av palmetre.

Ellers saa man en ekstremt effektiv veibygging, der man strodde folk baerte kurver med stein for aa planere ut veien, og brente olje for bruk til aa binde det sammen. Ca 20 mann jobbet paa 10 meter veilengde. Fantastisk effektivt! Siden de bar stein for haand fulgte ogsaa veiene alle humpler og kuler som terrenget ellers bydde paa, og det var en svaert humplete tur. Men altsaa MYE bedre enn lokalbussene i omraadet.

Flere steder på turen fikk vi også sett kortesjer der de reklamerte for Aung San Suu Kyi før valget som skulle skje 1.april.

Nesten fremme i Bagan besokte vi Mt Popa, et tempel paa toppen av et svaert fjell. Her stod det i Lonley Planet at "aa dra til Popa uten guide er som aa se paa en utenlandsk film uten undertekst"....vi dro selvfolgelig uten guide... :) Men ble jo selvfolgelig fasinert av beliggenheten og bygningene allikevel.

• Comments(4)//blogg.tarjei.net/#post11

Yangon og Inle Lake

BurmaPosted by Tarjei Sunde 30 Mar, 2012 08:10:57

Ekstremt dårlig internett her nede, men vi har forflyttet oss til Inle Lake etter noen dager i Yangon. Drar til Bagan i morra.

Yangon
Bare for å ha sagt det, først som sist: Strømmen i Burma går HELE tiden, også i den store byen Yangon. I gatene står det ett aggregat utenfor hver blokk, og eksosen ligger over hele ved hvert strømbrudd. Ryktene sier at strømbruddene er en måte lederne i landet viser at "vi har makta"...men det kan like godt være resultat av et forferdelig ledningsnett. Man er jo avhengig av strøm når det er 40 grader ute. Det er ikke akkurat deilig å legge seg på et rom uten strøm/aircondition. Så her har Burma et forbedringspotensiale :)

Mest fasinerende her er at alle selger ting i gatene, helt inn i midten av sentrum, og de selger ikke til turister, kun til egen lokalbefolkning. Og de selger ALT mulig. Gamle telefoner, rør, skrivemaskiner, frukt og snacks. En selger appelsiner, en annen selger meloner. Det er ikke mye som skal til for å få det til å gå rundt :)

Siden det å ha mobiltelefon er så ekstremt dyrt i Burma sitter det folk på hvert gatehjørne og "selger" samtaler. Et bord, 5 telefoner og en parasoll. Og så stopper folk opp for å ringe hjem... Morsomt.

Litt morsomt var det å sitte på hostellet vårt og se ned på gata. Her løp det en dame frem og tilbake i gata for å få parkert bilene som kom kjørende. Alle bilene rygget langt opp på fortauet, og alle som kom gående måtte derfor gå midt i veien i stede. Kom det en ny bil løp dama videre.

Shwedagon Paya
Ellers besøkte vi Yangons mest kjente tempel Shwedagon Paya, et enormt tempel med masse småtempel rundt. Tipper det er Yangons største stolthet. Vannvittig.

Overnatting:

Utsikt fra terrassen på hostellet.

- Sted: Pyin Oo Lwin 2 Guest House, midt i sentrum, 3-4 kvartaler fra Yangon River.
- Pris: 45 kr/pers (15 dollar/dobbeltrom)

Inle Lake / Nyaungshwe
Ina Lake har vaert et av de beste, og mest avslappende stedene, i Burma. I nordenden av vannet er selve turiststedet Nyaungshwe, om man kan kalle det det, og har noen hoteller og omraader som er aa foretrekke for oss. Allikevel er det paa dette stedet, som alle andre steder i Burma, flest Burmesere, og overalt hvor man drar er det lite turister og se. Det gjor det unikt, og svarer absolutt til forventningene.

Uansett, forste dagen ankom vi kl 05:00 15 min nord for Inle Lake. Vi ble satt av bussen midt langs veiene, og det folte som aa havne utenfor alt av sivilasjon. Her hoppet ogsaa en amerikaner av. Vi fant en bil, og siden vi nå var en mann mer, måtte vi hive Olav i bagasjerommet ned til Inle Lake. Kostet vel 5 dollar/pers (30 kr) for å komme inn til selve området. Det er forresten vanlig alle steder i Burma, at det koster penger å komme INN i selve området, men man betaler da ikke for å se på de enkelte severdighetene.

Siden vi hadde lest at Inle Lake er best om morgen og kvelden hoppet vi, med en gang vi kom frem, rett i en elvebåt (eller hva man skal kalle disse laaaange båtene), for å få med soloppgangen. Utpå vannet ble vi møtt med ekstremt mange fiskere som faktisk hadde drevet rundt der hele natta for å få fisk til neste dag. Rimelig utrolig opplevelse.

Ellers er de fleste Burmesere veldig hyggeligige (over gjennomsnittet), og alle smiler til oss når vi drar rundt. Tipper mye av grunnen til det er at det er svært få turister, og de setter veldig pris paa vaart naervaer. :) Og INGEN prøver å lure oss med "turistpriser". Veldig avslappende.

Markedet ute i Inle Lake
Ca i midten av Inle Lake lå markedet. Rett på baksiden kom de innfødt bærende inn med friske grønnsaker og frukt. På den ene siden var "parkeringsplassen" med en haug båter. Markedet er noe man bør få med seg når man er her.

Inthein (innerst i en elvetarm, vest for Inle Lake)
Husk, aldri dra til Inle Lake, uten å dra til Inthein. For å komme dit krysser man mange mindre "demninger" som du ser under, og kjøre gjennom masse smale steder. I dette område bygger man ikke vei, man lage bare elveganger inn til områdene med hus. Og ved hvert hus er det en privat "parkeringsplass" for de som bor der. For å krysser over disse "elvegangene" er det en masse smale broer over elva som de lokale bruker.

Fasinerende primitive forhold de lever i der nede. Hest å kjerre er mer vanlig enn lastebil nesten. Innerst inne, i Inthein, lå det elvebåter som lastet varer over på hestevogn.

Ellers fikk amerikaneren Daniel og Harald veldig god kontakt på turen, og etterhvert begynte de å oppføre seg som tvillinger. Skulle nesten trodd det var planlagt... :)

På veg tilbake til Nyaungshwe kjørte vi gjennom tomatplantasjene og så litt flere fiskere. I tilleg var vi innom stedene som var kjent for "jumping cats". Et slags market med et "låvetempel", der det visstnok skullle hoppe masse katter omkring. Siden vi kom midt i middagsluren til alle kattene, så gi vi desverre glipp av alle disse hoppende kattene.

- Sted: Golden Star Hotel
- Pris: 50 kr/pers. (35 dollar for 4 på ett rom)

• Comments(1)//blogg.tarjei.net/#post10

Snart avreise - besøk av en kritisk bergenser

BurmaPosted by Tarjei Sunde 24 Mar, 2012 09:13:41
Da er det bare timer igjen til avreise. Fikk i går besøk av en bergenser som er noe kritisk til Oslo. Vi som bor her vet jo hvorfor. De kritiserer gjerne det de lengter mest etter. Og det antar vi har skjedd her også. Faktisk så er det tvilende til om han faktisk drar tilbake til Bergen. Hva skal han der liksom? :) Les om frekkingen her.

Men uansett, Aeroflot skal nå bringe oss til Thailand, via Moskva (6 000 kr t/r). På mandag tar vi AirAsia-flyet videre til Burma (1000 kr t/r). Visumet har vi i boks (150 kr/pers + 300 kr i post en vei), etter at Magnor viste en helt utrolig service nede i England, der han ordna alt. Visum til Burma får man ikke i Norge. Og siden mange pass har blitt borte i posten på veg til den Burmeiske (Myanmarske) ambassaden i England var det flaks at Magnor kunne ordne det mens han enda bodde der.

Mer oppdateringer kommer på turen! Se innom!

• Comments(3)//blogg.tarjei.net/#post8

Tur til Burma

BurmaPosted by Tarjei Sunde 26 Feb, 2012 20:59:54
Da er tur til Burma bestilt. Følg med her for oppdatert info i mars/april!

I mens kan du se på kartet mitt: tripadvisor.com