Ny reiseblogg finner du her: blog.tarjei.net

Om bloggen

Denne reisebloggen varer fra 2011 til høst 2014. Tidligere reiser er blogget her, og nye finner du her: blog.tarjei.net.
Vil du til hovedsiden: www.tarjei.net.

Back in Norway

UgandaPosted by Tarjei Sunde 11 Feb, 2014 21:21:55
En oppsummering av høydepunkter...kommer

Reiserute kan du se her på Google maps.

Bilder fra turen: galleri.tarjei.net.

Video fra turen på Youtube

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post53

Bwindi, og deretter Boyoona Amagara (Lake Bunyonyi)

UgandaPosted by Tarjei Sunde 01 Feb, 2014 18:50:15
Flere av de vi møtte på turen anbefalte oss å dra innom Lake Bunyonyi. Det samme sa Lonely Planet. Så dette var siste reisemålet før vi skulle over grensen til Rwanda. Men først, Gorillasafari

Kampala - Bwindi: Transportetappe
Vi hadde egen sjåfør i 3 dager. Dro fra Kampala, og skulle bli kjørt til grensen av Rwanda på dag 3. Alt startet perfekt. Vi ble hentet til avtalt tid på Red Chili Hideaway, og etter halve dagen var alt i skjønneste orden. Men plutselig kom det et smell fra bilen. Vi trodde alle det kanskje var noe galt, for det dryppet litt fra undersiden, men håpet på det beste, at det kun var en vannflaske vi hadde kjørt over, og fortsatte noen km til. Opp en bratt bakke ble det værre. Røyk/damp veltet inn i bilen (og på utsiden). Her var det bare å stoppe umiddelbart.

...og her ble vi stående i 2 timer.

Synd jeg ikke har bilder av det, men senere på kvelden fikk vi 2 stopp til langs veien, i mørket. Sjåføren mente dette ikke var særlig trygt, og virket litt stresset. Vi brukte siste skvettene av drikkevann vi hadde igjen for å komme over siste fjelltopp. Alle stod med hver sin mobiltelefon for å lyse opp mens sjåføren virret rundt motoren for å finne en løsning. 2 menn kom sjanglende forbi. Ingen gatelys. Bekmørkt.

Bwindi: Gorillasafari
Vi stod opp før det var lyst om morgenen. Dro vel mellom 06 og 07 engang. Vår guide, som tidligere på reisen hadde fått motorstopp, hadde fått tak i alternativ transport. En liten Toyota Corona. Pussig valg tenkte vi. Riktig valg tenkte kanskje de...men veiene var vedlikeholdt for en Toyota Landcruiser.

Vel fremme (utrolig nok) tok det ca 1 times venting før vi skulle gå avsted. Vi slapp heldigvis å gå i en stor gruppe, og endte faktisk med kun oss tre + 4-5 guider. Fra kl 09:00 til 14:00 skulle vi (eller de da...) gjøre alt for å funne Gorillaene. I værste fall kunne man ende med å gå ned igjen kl 14:00, uten å sett en eneste en. Dette var siste frist. Kl 14 MÅTTE vi ned igjen. Halve summen på 500 dollar kunne vi da få igjen hvis vi ikke hadde sette en eneste gorilla. Så her var det best å finne de!!! :)

Turen var sagt å være veldig tung. Noen hadde gitt opp halvveis. Noen hadde ødelagt ferien etterpå. Dette kom til å bli tungt. Men halvveis oppi lia var det guiden vår som slet. "Vi får stoppe litt, så dere får igjen pusten", sa ho. Vi merket ingenting. Men etter 45 min gange fant vi de (ekstremt raskt!), og resten sies mer med bilder enn ord:

Vi stod litt nærme den ene gangen, og et råtten 2 meters tre, holdt på å treffe Olav og Harald i hodet når gorillasjefen ble litt sint og veltet det mot oss.

Dette var høydepunktet på turen, og det desidert dyreste på turen. 500 dollar kun for adgang til parken, og 500 dollar for overnatting og reise mellom byene. De siste 500 dollarene kunne man i utgangspunktet sluppet, men siden ikke Bwindi Park svarte på e-post, var det også umulig å betale adgangen på annen måte enn via et reisebyrå. Ubrukelig!

Boyoona Amagara (Lake Bunyonyi)
Dette er en øy, midt i en innsjø, på grensen til Rwanda. Et bortgjemt sted. Et øde sted. Et rolig sted. Et sted nesten uten strøm. Men duverden, så vakkert. Ikke reis hit med ønske om at det skal være full party. Ta med en god bok, en kortstokk, og kjøp deg noe i baren. Og ta en båttur til pygmeene på fastlandet. Herlig!

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post49

Jinja - Kampala: Red Chilli Hideaway

UgandaPosted by Tarjei Sunde 28 Jan, 2014 17:10:18
Ja, tror du ikke at vi måtte gå gate opp og gate ned, og utallige minibanker før vi fikk tatt ut et par kroner. Ikke lett. Jinja hadde vel 10 minibanker, og den 9. var vel den som gav oss penger...skremmende. Men med nye midler til slutt klarte vi å fortsette turen.

Fra Jinja var det bare å hoppe inn i en typisk minibuss/maxitaxi, type Toyota Hilux, som det var enorme mengder av i dette landet. Dette var reisemåten til alle. Og bilen er ikke full før det bokstaveligtalt renner over. Vi ble litt overrasket da vi trodde bilen var stapp full. I det vi skulle til å kjøre kom en mann med 20 høner etter oss. Han skulle også sitte på, og hønene skulle være med. Plassen var da det minste problemet. Mer problematisk var det at det var 20 høner rett under sete vårt. Disse hadde bare blitt stappet inn baki, og når bakdøra ble lukket hørte vi tydelig at vingene knakk i døråpningen. Litt småsinte høner mellom beina...ja, tenk deg det du!

I dag har vi ankommet Red Chilli. I morra drar vi grytidlig til Bwindi.

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post48

Jinja / Nile River Explorer Camp

UgandaPosted by Tarjei Sunde 27 Jan, 2014 10:46:50
Etter en noe søvnløs natt i Entebbe dro vi direkte til Jinja, raftinghovedstaden i Uganda. Kjøreturen gjennom Kampala tok ekstremt lang tid, hele 3 timer bare på de 5 første milene. Heldigvis hadde vi egen sjåfør, og god plass i bilen. Harald sov provoserende nok mye av turen som vanlig...

...mens jeg og Olav såvidt klarte å duppe av noen sekunder. Noen sovner overalt. Men vi kom frem og fikk booket tur ned Nilens brutale stryk når vi kom frem, og ett av turens høydepunkt var et faktum. Heldagstur ned Nilen!

Nile River Explorers
Det er to steder langs elven som anbefales for både overnatting og Rafting. Enten Adrift eller Nile River Explorers. Prisen er ca det samme (høy, som alt annet som driftes av store turistattraksjoner i Afrika). Vi dro, litt tilfeldig, til Nile River Explorers. Her var det ikke ledig, men vi hoppet av, og startet som vanlig på runden for sjekk av overnattingssteder. Som regel går det fort, og det gjorde det denne gangen også. Vi booket oss inn 2 netter på Eden Rock Resorts til 35 dollar / natt per pers. Relativt dyrt, men fint, og litt unna støyen fra Nilen River Explorers, der det var fest utover natta. De neste nettene overnattet vi til 12 dollar per pers på Nile River Exploreres.

Foto: Eden Rock Resorts (Foto: Olav / Tarjei)

Bilde: Lokalbefolkningen ved Jinja / Nilen River Explorers (Foto: Olav / Harald)

Flaggermusen
Historien om flaggermusen bør vel også vies litt plass. Vi ble lettere sjokkert når vi så en flaggermus i taket der vi skulle sove, men greit nok siden det var rett over senga til Olav, og vi visste at Olav var første byttet hvis den skulle angripe. Olav er også et lett bytte, og ville nok underholdt flaggermusa hele natta, så her var det bare å ta det med ro. Og det gjorde vi også. Olav våknet til og med opp neste morgen uten så mye som en skramme. Vi så ikke mer til flaggermusen, og tenkte ikke mer på det, før vi kom tilbake på kvelden.

Og tilfeldigvis, før vi skulle ut på kvelden, lå det vakreste man kunne tenke seg på gulvet. En halvspist flaggermus uten hue. Vakkert. Og i følge lokalbefolkningen var denne spist av en stor rotte i løpet av nattea..ja, i løpet av natta...Olav kunne kose seg med tanken om at en rotte hadde kost seg med det festmåltidet rett ved siden av sengen hans natten før!

Rafting på Nilen
Pris: 125 dollar / pers for en hel dags tur, inkludert alt
Nilen her er kjent for sine "Grad 5" stryk, noe som i praksis betyr stor fare. Så med litt blandede følelser hoppet vi i båten etter en svært klar leksjon fra vår reiseleder om hva vi stod ovenfor. "HOLD ON, SIT DOWN, DON'T KILL YOUR FRIEND WITH THE PADDEL, AND STAY AWAY FROM THE CROCODILE!".

I løpet av turen tippet vi rundt to ganger, og den ene gangen oppdaget vi plutselig at Harald var borte. Egentlig litt lettet fortsatte vi videre nedover, men plutselig dukket Harald opp igjen fra intet.

Han hadde blir reddet av sikkerhetsgutta i kajakker. Stakkars gutt. En stor ripe i stoltheten var et faktum! En kjempetur som anbefales alle å oppleve. Og vi er like hele alle mann. Og det skal sies, RaftAfrica tok sikkerheten på alvor, og de har aldri opplevd noen store ulykker så lenge de har holdt på. Betryggende.

I morgen drar vi i til Kampala igjen, og booker oss inn på Red Chilli Hideaway frem til avreise Bwindi.

• Comments(1)//blogg.tarjei.net/#post47

Entebbe Backpackers

UgandaPosted by Tarjei Sunde 25 Jan, 2014 08:28:18
En kort natt søvn. Late checkout var uaktuelt å tilby.

Så her sitter vi, mørbanket, og prøver å holde oss våkne. Havnet på doorm i natt. 4 timers søvn får holde! Heldigvis kostet det bare 18000 USh (44 kr/pers).

Tid for frokost!

Før vi dro videre tok vi en liten runde i området. Her feiget Olav ut etter å ha tøffet seg over at han lett skulle krabbe igjennom avløpsrøret på bildet over for noen hundrelapper. Jeg og Harald sa lett "ja" til det. Et øyeblikks tøffhet forvandlet seg til den største pysen på Ugandisk jord. Stakkars gutt.

• Comments(2)//blogg.tarjei.net/#post46

På flyet

UgandaPosted by Tarjei Sunde 24 Jan, 2014 12:29:29
Da har vi tatt avskjed med våre nærmeste og sitter nå i flyet, på veg til Entebbe via Istandbul og Kigali. Ut av vinduet er snø. Brr... Etter litt avisning er vi klare.

Men før vi kom så langt fikk Harald en stor bekymring. Han hadde stappa q-tipsen alt for langt inn i øret, og på flyplassen bare rant og rant det blod ut av øret. Så ikke spesielt smart ut, og en blodig Harald er ikke akkurat å foretrekke å drasse med inn på flyet. Men etter litt legehjelp fra Olav, som stilte med mobiltelefon som lupe, roet det seg ned, og en kald Corona senere kunne vi endelig dra.

Bilde: Harald får førstehjelp av vår lege på turen, Olav (Foto: Tarjei)

Reisefølget er som følger:
Harald: Sover overalt, og irriterer oss andre fordi han alltid er uthvilt
Olav: Skryter alltid over hvor lite (og flink) han er til å pakke, men finner alltid ut at han mangler det meste og må låne av oss andre. Deodorant? Tannkrem? Barberhøvel? Tannbørste? Hvem trenger vel slikt på tur?! :)
Tarjei: Kulest av de tre. Alle er enig om det.

• Comments(1)//blogg.tarjei.net/#post45

Foreløpig reiserute

UgandaPosted by Tarjei Sunde 23 Jan, 2014 21:10:36
  • 24.01.2014 kl 12:25: Avreise fra Gardermoen
  • 25.01.2014 kl 04:20: Lander på Entebbe, Uganda
  • 25.01-28.01: Kampala
  • 29.01-31-01: Bwindi (Gorillasafari)
  • 31.01-02.02: Rwanda (Kigali) (31 dager i januar)
  • 02.02: Fly Kigali (Rwanda) - Mombasa (Kenya)
  • 02.02-04.02: Mombasa
  • 04.02-06.02: Tsawo Safari Park
  • 06.02-09.02: Mombasa / Kesite Mariane Park (Snorkling, delfiner, osv)
  • 09.02-10.02: Mombasa
  • 10.02.2014 kl 05:00: Avreise Mombasa, Kenya
  • 10.02.2013 kl 17:20: Lander på Gardermoen

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post44

Nedtelling

UgandaPosted by Tarjei Sunde 20 Jan, 2014 18:59:01
Da er det kun noen dager til avreise. Harald, Olav og jeg drar nå til Uganda for litt gorillatracking. Deretter fortsetter turen videre til Rwanda og til slutt Kenya. Følg med her for oppdatering!