Ny reiseblogg finner du her: blog.tarjei.net

Om bloggen

Denne reisebloggen varer fra 2011 til høst 2014. Tidligere reiser er blogget her, og nye finner du her: blog.tarjei.net.
Vil du til hovedsiden: www.tarjei.net.

Oppsummering, Sør-Afrika og Mosambik

Sør-AfrikaPosted by Tarjei Sunde 09 May, 2011 19:10:59
Høydepunkter: Table Mountain, Haisafari, Krügerparken, bål i Coffe Bay, Strendene i Coffe Bay, Durban og Mosambik.

Utfordringer på turen: Bilulykke, Buffalo Bay (kaldt og dårlig service), et par drøyt lange kjøreturer

Bilder fra turen: galleri.tarjei.net / Olav sine bilder

Reiserute:
Sør-Afrika: Cape Town, Buffalo Bay, Coffe Bay, Durban, Nelspruit, Krüger Nasjonalpark
Mosambik: Maputo, Xai-Xai og Pariso De Chidenguele Resort

Reiserute på kart, trykk her.

Reiseguider på turen:
- Lonely Planet (ikke alltid helt korrekt)
- Coast to Coast (lå på alle Backpackerstedene)
- Alternative Route (lå på alle Backpackerstedene)

Veier: Veldig fine, med stort sett 120 km/t fartsgrense overalt. 100 mil kunne ta ned mot 9-10 timer, inkl. stopp. Minibussene står for mye av ulykkene der nede, og de er de desidert de mest aggresive. Det er også med disse alle lokale forflytter seg rundt omkring når de ikke velger å gå (noe de aller fleste ser ut til å gjøre, til alle døgnets tider).

Prisnivå:
- Overnatting: Rundt 100-150 kr natta / pers. Hotell var veldig dyrt og uaktuelt. Ca norske priser ++.
- Mat og drikke: Ca halv pris fra norge. Drikke endel billigere. I Mosambik mye billigere. To enorme hummere til under 100 kr og 0,6 til under 10 kr.
- Surfebrett: 35 kr i Coffe Bay pr døgn / 150 kr i Plettenberg Bay pr døgn (mao veldig stor prisforskjell fra de kjente turiststedene til mindre steder).
- Leiebil: 415 kr/døgn for 7 seters gjennom Tempest Car Hire
- Bensin: ca 8 kr (14 kr i Norge)
- Krysse grensa til Mosambik: 350 kr/pers (Stod halve pris i Lonely Planet...)
- Overnatting på Resort i Mosambik: 140 kr/pers i egen, stor hytte med balkong og sjøutsikt (lavsesong)

• Comments(0)//blogg.tarjei.net/#post5

Nord i Sør-Afrika + Mosambik

Sør-AfrikaPosted by Tarjei Sunde 08 May, 2011 14:44:27

Er nå tilbake til norge. Landet for noen timer siden.

Dessverre var det ekstremt ubrukelig tilgang på internett den siste uka i Sør-Afrika, og jeg fikk derfor ikke oppdatert siden. Vi kjørte faktisk til resorter/lodger som reklamerte med internettilgang, men når vi kom frem klarte ikke de ansatte å slå på maskina en gang.

Uansett, kommer senere med en oppsummering av en fantastisk avslutning på turen + at det kommer noen bilder. I tillegg kan dere lese om turen + se bilder her: Olav og Marianne sitt fotogalleri fra sin reise / og reisebloggen her: severden.wordpress.com

Durban

Ja, vi våknet opp etter ulykken uten å tenke alt for mye på det, og vi nøyt dagen i Durban. Men dagen vi skulle reise fikk vi en lei tanke etter at vi reddet Sør-Afrikaneren etter bilulykken, og planen om å dra tidlig slo litt feil. En lege anbefalte at man sjekker pasienten for HIV / AIDS etter at man er i nærheten av "Street persons", så vi startet derfor morgenen med å ringe alle sjukehusene i Durban som kunne fått inn personen. INGEN klarte å finne personen i loggbøkene. Først når vi ringte politiet kunne de henvise oss til et spesifikt sjukehus. Men sjukehuset visste enda ikke om pasienten... (snakk om å ha systemet i orden altså...). Et siste forsøk med å få politiet til å ringe sjukehuset, og omvendt, lyktes heller ikke, og vi slo huet i veggen.

Enden på visen ble at vi dro til Addington sykehuset selv via bakdøra på sjukehuset. Der fikk vi kontakt med vaktsjefen på sjukehuset, en person som nok likte sin "viktige posisjon". Han var rolig, og tok seg god tid, og vi begynte å miste troa. Men til vår overraskelse imponerte han med sin innflytelse på sykehuset. Først henviste han oss til en sykepleier som ikke hadde lov å gi ut info. Deretter ringte han sjefen over der igjen, og enden på visen var at de for å få fullstendig trygghet, tok en HIV test av Ida for å være HELT på den sikre siden. Hovedsaklig for å gi meg og Ida trygghet, selv om vi var rimelig trygge før dette. Det var både gratis og vi slapp å vente. Så fra vi startet å ringe, til HIV-testen ble tatt, tok det faktisk bare 3 timer totalt. Så DA, ENDELIG, var vi klare for veien mot Krüger Nasjonalpark!

Bilder fra Durban: galleri.tarjei.net

Nelspruit

Største byen nær Krüger, og ca 40 min unna. Her overnattet vi på dorms, der en fyllik holdt oss våken halve natta. Kl 05:00 dro vi til Krügerparken, svært trøtte, men med godt mot.

Krüger Nasjonalpark

Turens høydepunkt! ENDELIG! Hele turen har vært et langt høydepunkt, med dette var målet. 2 dager hadde vi her sammen med Odd Erlend, før han skulle dra hjem. 06:00 stod vi ved den sørlige porten, akkurat da den åpnet. For 4 personer kostet det oss 900 Rand (x 0,8 = kr) å komme inn. Planen var å overnatte i et Resort inne i parken, men det droppet, og like greit var det. Prisen stod ikke i forhold til hva man får igjen. Har man leiebil/egen bil er det like greit å kjøre inn og ut hver dag.

Krügerparken viste seg fra en ganske rolig side, med få flokker og mye leting etter dyr, men duverden, når vi først fant dyrene var opplevelsen større enn vi noengang kunne forestille oss på forhånd. Selv om jentene var overivrige på å snu bilen når vi var nærme de mest aggresive dyrene i parken (løver, hyener, osv), slik at DE skulle få ta bilder, skrek de helt vilt når vi faktisk snudde bilen. De var HELT overbevist om at disse dyrene kom rett inn ruta. Men vi sto med brask og bram mot deres forhåpninger om å komme oss unna. Vi var bare noen meter unna 4 løver, helt inntil en hyenefamilie, og kunne nesten ta på både buffler, sjiraffer, elefanter, sebraer, Imbalaer, Springbukker, Big Dick, osv.

Bilder fra Krüger Nasjonalpark. Flere bilder: galleri.tarjei.net

Overnattingen foregikk på BushBackpacker litt utenfor parken. Føltes som å være midt i jungelen.

Overnattingsstedet utenfor Krüger Nasjonalpark: BushBackpackers (Bilder: galleri.tarjei.net)

Etter to fantastiske dager i Krüger måtte vi desverre skille oss fra Odd Erlend som skulle rekke flyet hjem til Norge. En tårevåt avskjed i Nelspruit der vi måtte gi Odd tilbake til Tone Mari som ventet spent heime i Norge. Odd rapporterte om en fin tur til hjem til Norge, via Johannesburg og London, selv om bussen til Johannesburg var forsinket, og han såvidt rakk flyet.

Mosambik / Paraiso De Chidenguele

Turen gikk videre direkte over grensen til Mosambik. Siden vårt planlagte reisemål, Tufo lå for langt nord, og Punto (lenger sør) kun var mulig å komme via dårlige veier med behov for en firehjulsstrekker, fant vi ut på grensen at for å få noen dager i Mosambik uten stress måtte vi velge et nærmere sted. Via Lonely Planet falt stedet på Pariso De Chidenguele, litt nord for Xai-Xai.

Etter å ha gått på en økonomisk smell på grensen, og måtte ta dra til minibank for å ta ut mer penger til visumet, dro vi via Maputo (hovedstaden i Mosambik) og Xai-Xai til Paraiso De Chidenguele. På vegen ble vi selvfølgelig stoppet av trafikkpolitiet. De påstod at vi hadde kjørt for fort (noe jeg ikke kan skjønne vi gjorde, siden det var politi overalt, og vi var ekstra på vakt). Vi fikk til og med sjekket loggen med kamera av bilen. Vi hadde ekstremt lyst til å diskutere oss ut av den, men en bot til 200 kr var ikke verdt det. Når jeg skulle skrive under på papirene ble jeg overrasket over at politikvinnen som hadde huka meg inn faktisk ønsket å prute. Etter en kort runde (jeg sa bare ok), endte vi på halv pris, 100 kr, men da uten kvittering. OK for meg, og helt greit for ho. Generelt var redselen større for å bli lurt av politiet enn lokalbefolkningen, så man forstår jo hva landene i Sør-Afrika sliter med.... (tror egentlig grunnen til at vi ble stoppet var at de trodde vi var noen rike, hvite, Sør-Afrikanere, de lett kunne flå for penger...)

Intrykket ved å kjøre gjennom Maputo var en mer travel by, der det virket som alle var litt mer aktive enn i Sør-Afrika. Litt mer energi, og litt mer tiltak. Litt mer aggresiv kjøring, og litt lenger nord, når mørket satte seg, tok vi igjen lastebiler og biler, helt uten lys på bilene. En gang holdt vi på å kjøre rett i rompa på en lastebil som nesten hadde stoppet for en annen bil. Ingen lys. GALSKAP! Men spennende! :)

Paraiso viste seg å være et veldig eksklusivt sted. Til 140 kr natten (de holdt på å ta halvparten av det også, selv om vi forsøkte å si at det var feil, men fant det ut rett før vi la oss sist natta) hadde vi en egen privat hytte med privat terrasse og utsikt over sjøen, uten å se noe til naboene. I tillegg hadde vi nesten hele resortet for oss selv, og med tilnærmet hotellservice + egen bar + eget basseng + 10 stk som jobbet for oss var det rimelig bra opplevelse. Spiste nyfisket hummer til under 100-lappen (møtte faktisk fiskerne av hummerne på veg ned til stranden). Fikk to stk enorme, nygrillede, hummere. Mens Ida og Marianne nøyt sola på solsenga eller på stranda, hadde jeg og Olav et svært aktivt liv, der vi kjørte litt rundt på stedet, spilte frispee og satt i baren og nøyt livet. Velfortjent hvil etter 2 1/2 uke på reisefot.

Bilder fra Paraiso De Chidenguele (Flere bilder: galleri.tarjei.net)

Tilbaketuren til Johannesburg tok under de planlagte 13 timene vi hadde beregnet før flyet gikk hjem. Vi dro halv seks om morgen og ankom i Johannesburg i firetida på ettermiddagen. Flyet gikk ni. Her tok jeg og Ida avskjed med Olav og Marianne som skulle videre til Kairo (der de meldte samme dag at 12 stk hadde blitt drept i gateslagsmål).... De skal visstnok være i live, og ha kommet seg videre til Jordan.

• Comments(1)//blogg.tarjei.net/#post4

Coffe Bay og Durban

Sør-AfrikaPosted by Tarjei Sunde 29 Apr, 2011 17:43:54

Coffe Bay

Vi overnattet paa Sugarlof Backpackers i Coffe Bay. Dette viste seg aa vaere drevet av en svaert "svenvende", men hyggelig, person med som vi ble paa fornavn paa etterhvert. Var rot fra start til mål, men Linda, som hun het, ordnet opp, og vi endte opp med aa ha privat hus ca 100 meter fra stranda til under 100 kr pr pers, saa vi endte med aa vaere svært fornøyd.

Bilde: Private huset vi overnattet på i Coffe Bay (Flere bilder fra Coffe Bay: galleri.tarjei.net)

Sugarlof backpackers er et rolig sted. Lenger borti gata var Coffe Shack og Bomvi Backpackers som var mer krutt i, og vi satt rundt baalet til langt paa natt sammen med de lokale. Ekstremt hyggelig.

Siden det ettvert kom en kaldfront innover paa tirsdag/ondag begynte det aa bli ekstreme bolger. Helt ekstremt vakkert, men ikke saa enkelt aa ha med aa gjore. Vi provde aa bade, men ble bare dratt utover. Jeg og Odd var egentlig litt redde for aa bli haimat, og leket som unger paa grunna, mens Olav laa hjemme med daarlig mage. Med andre ord ble det aldri sufring slik som planlagt.

På bilde: Kaldfronten og all lyn og torden / Coffe Bay fra sin beste side.

Durban

Torsdag morgen dro vi videre. Unna kaldfronten og kulde. Naa er vi i Durban. paa Nomade backpackers (midt i Durban). Durban er vakkert, men ogsaa svaert belastet for kriminalitet. Enkelte gater SKAL du ikke gaa i etter morket er fremme og generelt fraraades det aa bevege seg i de resterende gatene.

Nomads Backpackers i Durban. (Flere bilder herfra: galleri.tarjei.net)

Siden vi valgte aa ta en dag ekstra i Durban i dag, tok vi det litt ut i gaar, og tenkte aa stikke ut i Florida Road (som skal vaere et trygt og vennelig omraade) utpaa kvelden. Rett for vi skulle dra skjedde det en bilulykke rett utenfor Hostellet. Ida og jeg kom til stede rett etter ulykken og maatte hjelpe aa jekke opp bilen siden mannen laa med hode rett bak forhjulet. Ida brukte sine sykepleieregenskaper og hjalp mannen paa alle andre maater. Dette var en ganske skrekkslagen opplevelse, og satte en rask demper for kvelden. Men vi tror at pasienten er i livet. Haaper det, selv om han sannsynligvis var en "streetperson".

I dag var jeg og Ida i Durbans Botaniske hage på morgenen for å ete frokost. Etterpå har vi bare kost oss paa Golden lane, som er beskrivelsen paa Durbans fantastiske strender. Litt synd er det at heller ikke i dag fikk vi surfet. I dag blaaste det for lite vind. Enten for lite eller for mye. Irriterende.

På bilde: Botanisk hage og Golden Lane (Durbans fantastiske strand)

Haaper noen leser bloggen og at legger igjen kommentarer.

I morgen drar vi videre til Krugerparken for aa se paa lover og elefanter.

• Comments(3)//blogg.tarjei.net/#post3

Buffalo Bay og Coffe Bay / Haisafari og bilkjoring

Sør-AfrikaPosted by Tarjei Sunde 25 Apr, 2011 19:55:52

Hyggelig med kommentarer. Hyggelig at noen tenker paa oss. Har vaert litt kaldt her nede. Selv om sporsmaalet til Jostein er ironisk kan jeg svare. Cola koster 4 kr. Bensin 7-8 kr. Alt er litt dyrere i kiosken. :) Jeg er som vanlig opptatt av kostnader. Og til Tone: Odd er i de beste hender. Harald, kos deg videre i Australia!

Siden sist har vi vaert paa vinsmaking paa vingaarden utenfor Cape Town. Har testet vin til den store gullmedaljen, helt gratis, men endte med aa kun kjope den billigste vinen som vi fremdeles har med oss for aa bote paa samvittigheten litt.

Vinsmaking utenfor Cape Town (Flere bilder: galleri.tarjei.net)

Vi har litt trangt tidsskjema og leide derfor bil, en sjuseter, til rundt 450 kr dagen. Etter et fint opphold paa Cat and Moose Backpacker dro vi 21 fra Cape Town. Tok forst en frokost paa stranden nedenfor Table Montain med taake og sol om hverandre langs stranden og fjellet. Nesten litt mystiskt. Vi skulle da videre til Buffalo Bay. Paa veien var vi innom for en liten haisafari, og fikk svomt med haiene en halvtimes tid. En hvithai kom saa naer at vi nesten kunne ta paa den, men alt gikk saa fort. Allikevel kunne man fra ripa paa baaten faa med seg det aller meste. Fikk noen skikkelig glimrende bilder av haien som kom opp for aa ta kroken vi hadde lagt ut. Ida var sist av oss uti. I utgangspunktet skulle Odd Erlend være med uti, men fikk ikke plass med de andre, så Ida måtte uti sammen med de andre ombord. Uti vannet stakk tærnene litt for langt ut av buret (ja, vi var i bur da, skal ikke skjule det) følte Ida. Ville nødig bli haimat, og kom opp igjen straks ho skjønte hvilke fare ho var i :)

Haien som hiver seg etter åten som er lagt ut (Flere bilder: galleri.tarjei.net)

Senere kom vi til Buffalo Bay. Litt seint egentlig siden vi stoppet ved Knysna (eller noe saant) + Bluekrans Bridge for aa hoppe fra verdens hoyeste strikkhopp (kom aldri saa langt siden det var 5 timers ko) + Port Elisabeth (et sted vi var sikre paa at vi skulle bli rundstjelt av alle som kikket stygt paa oss). Saa ut som det kun var skarpe fjell ut mot havet, men til vaar store overraskelse var det en lang fin strand der. Jeg, Odd og Olav forlot Marianne og Ida nede paa stranden et oyeblikk, og ikke lenger stod faktisk en lokal gutt og ronket til jentene vaare. Odd og Olav maatte lope etter de, mens jeg laa med daarlig mage og var bekymret. Men alt gikk bra. Blotteren vendte aldri tilbake. Hostellet vi bodde paa her ble drevet av lite ivrige eiere, og vi var glad for aa travle videre mot Coffe Bay 24.april.

Blukrans Bridge - Strikkhopp på 216 meter, verdens høyeste, ikke langt fra Plettenberg Bay (Flere bilder: galleri.tarjei.net)

Planen var en kjoretur paa 9 timer. Det endte med 12-13 timer. I tillegg hadde hostellet vi booket paa morgenkvisten selvfolgelig dobbeltbooket. De forsokte aa hjelpe, og sendte oss til Wild Rooster, et backpackersted langt unna alle sivilasjon. Kjorte paa en hullete og fael veg til kl 12 om natta. Langs veien vandret hundrevis av fulle lokalfolk. Glad vi ikke pungterte for å si det slik. Der vi overnattet var det fullt av kakerlakker og edderkopper, og derfor vurderte Ida aa sove i bilen, men klarte aa faa motivasjon nok til aa sove i jordhytta som var der til slutt. I dag dro vi direkte til Coffe Bay og kranglet oss til 3 netter paa det stedet vi opprinnelig skulle vaere. Og glade og fornoyde sitter vi her naa alle sammen.

Jordhyttene og ei lokal jente på Wild Rooster Backpackers, mellom St. Johns og Coffe Bay (Flere bilder: galleri.tarjei.net)

Coffe Bay er idyllisk og rolig. Ganske saa lite ogsaa. Vi gleder oss til flere dager her! :) Jeg og Odd har allerede surfet paa bolgene (Uten surfebrett) i dag mens Olav, Marianne og Ida ikke turde, og laa rett ut paa stranden. 24 grader i vannet og 25 grader oppe. Haaper aa rekke litt surfing for vi drar videre. Neste maal blir vel Durban. Litt usikkert enda.

• Comments(3)//blogg.tarjei.net/#post2

Cape Town

Sør-AfrikaPosted by Tarjei Sunde 20 Apr, 2011 19:59:57

Paa bilde: Table Montain / Tarjei, Ida Merete, Marianne, Odd Erlend og Olav / Marianne og Ida (Flere bilder: galleri.tarjei.net)

Etter 24 timer med fly kom vi i gaar til Cape Town etter en mellomlanding i London og Johannesburg. Fikk med oss solnedgangen fra Table Mountain, et kjempested for utsikt over byen og havet. Med stormskyer kommende innover fra havet + sola som gikk ned i horisonten kan dere jo tenke dere hvor storslaatt dette foltes. Dette fikk vi med oss selv om vi landet i cape Town kl 15. Olav og Marianne hentet oss andre paa flyplassen med leiebil.

Boing 747 på Gardermoen (Flere bilder: galleri.tarjei.net)/ Velkomstdrink i Cape Town smiley

I dag har vi vaert ved Kapp det goed haap, og slappet av sammen med pingvinene ikke langt unna. Prisene her nede er relativt stive, men ikke paa langt naer som i Norge da heldigvis. Namibia er visst ekstremt mye dyrere...tro det den som kan. Overnatter naa for ca 130 kr natta pr pers. Bor paa Cat and Moose Hostel med to rom og felles bad som vi fem som er paa tur deler. Mao perfekte boforhold. Middag koster ca 50-70 kr, noen ganger billigere.

På bilde: Cat and Moose Backpackers midt i Long Street (hovedgata), Cape Town (Flere bilder: galleri.tarjei.net).

Har ogsaa leid bil. En sjuseter som vi henter paa fredag. Da drar vi videre til Buffalo Bay ser det ut til. Booker hostel naa.

Forteller mer senere. Hyggelig om noen gir lyd fra seg.

• Comments(8)//blogg.tarjei.net/#post1

Bestilt tur

Sør-AfrikaPosted by Tarjei Sunde 15 Mar, 2011 09:39:35
Da er tur til Sør-Afrika bestilt. 18.april - 8.mai 2011. Følg reisen her.